De mist in.....

21 september 2013 - San Simeon, California, Verenigde Staten

Na het ontbijt hebben we San Francisco achter ons gelaten om dan over de bekende Highway 1 (101) te rijden. Voordat we het wisten waren wij de stad al uit. De route langs de kust gaan we doen in twee etappes. De eerste is van San Francisco naar San Simeon die ze de Big Sur noemen. Een ruige kustlijn met mooie views over de Oceaan met de vele natuurparken en mooie havens en stranden. De ochtend begon goed en de temperatuur begon op te lopen, maar al rijdend naar de kust werd het weer koeler en minder zonnig. Van Santa Cruz naar Montery viel het weer nog wel mee. Bij Montery hebben we de 17 miles drive gereden, om over deze weg te mogen rijden moest men eerst $10,-- betalen. De eerste mijlen was gewoon door een villawijk heen rijden, we dachten hier eerst het fijne van. Maar totdat je de kust ziet met zijn onstuimige golven. Hier waren een paar mooie uitkijkpunten, maar het weer werd steeds koeler en er kwam een lichte mistige deken van de oceaan het land optrekken. Bij de Lone Cypres (de meest gefotografeerde boom van Amerika) had de mist het land bereikt.

Op naar point Lobos want hier zouden zeeotters zitten en je kunt vanaf de rotsen walvissen spotten. Ook hier weer  $10,-- moeten betalen voor een weg die maar 3 mijlen lang is. Het is weekend dus wij kon geen parkeerplaats meer krijgen. De mist was nu zo dat we steeds minder gingen zien. Het park maar uitgereden en de ticket weer aan de Ranger geven. Deze was druk met innen van dollars, want er stond een rij van hier tot Tokyo te wachten om naar binnen te mogen. Verder door naar de boogbrug van de Big Sur, snel een paar kiekjes genomen en toen was alles verdwenen. De zeemist had het landschap gegijzeld van zijn natuurlijke schoonheid. Dat was balen!!! De waterval die in de oceaan valt was niet meer te vinden. Mijlen lang door de zeemist gereden tot net voor San Simeon. Hier werd het ietsje beter, maar toen kwam er af en toe lichte regen bij. Op een parkeerplaats net voor San Simeon kun je zeeolifanten bekijken. Wat is dat mooi om te zien .... geweldige dieren. Het hotel stond in de rimboe net als de andere hotels en als het weer depri is dan wil je hier liever niet zijn. Uit eten bij dat clubje hotels moet duur zijn, dus maar naar Morro bay gereden. We kunnen wel zeggen dat dit een leuke havenplaats is met een gezellige drukte. De mensen op het strand in badkleding pakte de boel weer in, omdat het daar ook kouder werd. De zon had hier dus de hele dag geschenen. In de haven hebben wij nog zeeotters gezien, deze zeer zeldzame grappige dieren laten zich gemakkelijk begluren.

Gegeten bij een restaurant in Cayucos en weer terug naar het Hotel in San Simeon om van onze nachtrust te kunnen genieten. (volgens ons was het bed gewoon met de hand glad gestreken en zelfs niet verschoond, slaap lekker). We hadden brood gekocht en beleg, dus we hebben besloten om maar een ontbijt zelf te gaan maken op de kamer.

Morgen zou het weer beter worden.  gr. M&A