De enorme vergezichten en de mammoetbomen.

17 september 2013 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag willen we Yosemite park verkennen, omdat wij gisteren over deTioga pas waren gereden kregen wij smaak naar meer. Toeristen moeten in de toekomst rekening houden dat de Amerikaans overheid overweegt om Yosemite park te sluiten voor autoverkeer. Dan kunnen de toeristen met shuttlebussen verder worden vervoert, vertelde ons de Ranger.

Wij hebben onze route zo gekozen dat de zon, niet in de cameralens schijnt. Dat is de reden waarom wij de zuid toegang (Oakhust) van het park hebben genomen en dan via de west toegang (Mariposa) er weer uit.  Zo hebben we alle vier toegangen van het park gehad.

Onder weg naar Oakhust reden wij eerst door een mooi goudgeel verdroogd landschap met hier een daar bosjes groene bomen. Wat gaf dat een vreemd contrast. Onderweg kregen wij zin aan koffie. niet bij zo'n standaard keten. Wij waren op zoek naar iets typisch Amerikaans in landelijke stijl. Toevallig kwamen wij bij een koffiebranderij Mariposa uit. Moet je voorstellen een oude schuur met bijgebouwen en een typisch landelijk woonhuis erbij. In de schuur zat een koffiebranderij die nog werkte zoals men dat 80 jaar geleden ook deed. De eigenaresse was druk aan het werk om haar koffie te verpakken voor verzending. Toen ze ons zag werden we welkom geheten. Nadat wij mochten uitkiezen welke koffie branding wij wouden hebben heeft zij voor ons verse koffie gezet. De koffiebrander, haar man (die ook nog matrassen en art verkocht)  moest nog even weg, want zijn crossmotor had lekkage. Maar voordat hij vertrok bood hij ons aan om in hun tuin te gaan zitten. Toch kozen wij voor "the old Barn". (zie foto's)

Als je net voorbij de zuid parktoegang meteen naar rechts gaat kun je naar Mariposa Grove rijden. Hier kun je een mooie trail lopen tussen de Mammoet bomen door. Moet je voorstellen dat sommige exemplaren een doorsnede van 7mtr. kunnen hebben. Ze zijn zo hoog als een Boeing 757 lang is. De beperkte parkeerplaatsen ter plekke waren vol, een ranger verwees ons naar Wawona, hier kun je gratis de shuttlebus nemen en deze zet je dan af bij de trail. We waren erg onder de indruk van deze kolossen. Daarna zijn wij naar Glacierpoint gereden, deze view behoort tot één van de mooiste van de USA. Je kunt je niet voorstellen hoe groot en weids deze massieve granieten bergen zijn. De tocht ging verder naar tunnelview ( zie foto)deze is halverwege het dal gelegen. In het dal stromen beek(jes) tussen de granieten bergen, helaas waren de watervallen drooggevallen in verband met de droogte, en maakte geen indruk, zoals deze behoort te zijn. Ze behoren tot de hoogste categorie watervallen van de wereld. Terug naar het hotel rijdend kregen wij weer zin in Chinees eten. Dit hadden wij gisteren ook gedaan en dat was ons erg goed bevallen, want de Amerikaanse keuken is eentonig en calorierijk. We kunnen wel concluderen dat de porties van bekende ketens net zo groot zijn als in Nederland. Eet je niet bij zo'n bekende keten dan krijg je vaak meer op je bord gepresenteerd wat ook nog eens smaakvoller is. Onderweg zijn we geen beren tegengekomen, maar wel stinkdieren, herten, eekhoorns, prairiehonden, Japanners en veel vogels.  Groetjes M&A

1. Ceres:
    20 september 2013
    Onvoorstelbaar dat de mammoetbomen zo groot zijn. Wat zou dat mooi zijn. Dat kunnen wij hier op de bank en met foto's haast niet voorstellen hoe indrukwekkend dat zou zijn. Wel jammer dat jullie de watervallen niet hebben kunnen zien.

Geniet van het laatste weekje.