San Francisco, metropool van multiculti

19 september 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Howdy

We zijn vroeg vertrokken om San Francisco te bezoeken, het is tenslotte een mooie en bekende stad. Het weer is die dag goed en helder en dat is in San Francisco vrij uniek. Normaal hangt er namelijk een oceaan mistlaag over de stad.

De Receptie van het Hotel in Sparks Reno schrok waker, toen daar ineens twee Nederlanders waren die wouden uitchecken. Het hotel is zo mega dat we de parkeergarage moesten zoeken. We zaten in de West tower moesten via de lobby en casino naar de Oost tower en dan naar de parkeergarage. "pppuffff"!!! Onderweg zijn we even gestopt voor een Amerikaans ontbijt, (deze zat niet bij de overnachting in en om in een mega omgeving te ontbijten in één van de vele inpandige restaurants is niet erg gezellig). Zo'n ontbijt vertraagd ook nog eens en stelt in een hotel niet zoveel voor. Langs de weg zijn we gestopt bij een chauffeurs wegrestaurant TJ's roadhouse in Auburn, Colfax. Tjonge wat een mega ontbijt en erg smaakvol, Gebakken Ham, uien, paprika, champignons, eieren, scone's en Hash brown (rosti). Marianne was uit mijn gezichtsveld verdwenen. Zij had pancakes "tree please" maar de serveerster adviseerde er twee te nemen. "The are very big". Marianne kwam tot 1 en een kwart.(ons advies is om de bekende burger en food ketens over te slaan, want die zijn exact zoals in Nederland met de zelfde portie grote).

Zo nu op naar San Francisco yeaha !! Het plan is om over de Golden Gate bridge San Francisco in te rijden. Hiervoor moet je wel tol betalen. De wijze van tol betalen is verandert sinds 1 april 2013. Wij hadden een adres van een tankstation die op de route lag reeds thuis uitgezocht. Namelijk Valero 1610 Fairgrounds Drive te Vallejo, CA 94589. We werden geholpen door een super vriendelijke Amerikaan, alla basketbal type. In een computer bij de kassa moet je de nummerplaat en de staat van de nummerplaat in typen en datum van passeren, zodat deze is geregistreerd via een camera herkenning systeem die dus bij de brug wordt ingelezen. Een enkele rit kost $6,-- en kun je cash betalen bij de kassa. (of credit) Als je dit niet doet krijg je een mooie nota thuis van $75,--.  Een speciale ontvangstbewijs van betaling krijg je bij de kassa.

Helemaal om de baai heen gereden en dan uit het niets komt er een gigantische roodachtige brug te voorschijn. Net voor de brug kun je afslaan, het wordt niet erg goed aangegeven. ( een weetje, via dezelfde afrit kun je ook aan de onderkant van de brug komen, via murray - en de mooreroad). Aan de onderkant (noordzijde)van de brug zitten veel vissers, wat hebben zij een mooi punt om te vissen. Het is voor ons de meest indrukwekkendste brug die we ooit hebben gezien.  Deze brug overrijden geeft een geweldig gevoel. Eenmaal de brug over ga je meteen naar rechts om de afslag te nemen naar een viewpoint. Ook hier geweldige vergezichten! We mogen wel zeggen dat rijden in San Francisco tot nu toe erg is meegevallen. The Lombardstreet hebben we ook gereden, wij waren praktisch de enigen. Geen wachtrij ...gewoon slalommend de mooie bekende bochten nemen. De straten zijn hier wel erg steil !!!! Dan is een automaat een uitkomst. Ook hier weer houd iedereen zich aan de verkeersregels. Toen op naar het hotel (parkeren bij gele randen mag niet en is voor commercieel verkeer, dus dan maar gewoon van de domme houden). The Embassy deelde ons mede er problemen waren en we moesten uitwijken naar de Rodeway inn, volgens hun een gelijkwaardig hotel (dus niet) dat een blokje verder op lag. 1 nacht geslapen en via ATI (touroperator die belangen behartigd voor de Jong Intra Tours) en een ander oplossing geëist, (details zullen wij jullie maar besparen). We kregen later een ander hotel aangeboden.

Lopend zijn we naar Unionsquare en de Chinatown gelopen. Gegeten bij een Chinees restaurant in Cinatown "the empire" met een gigantisch mooie uitkijk op de stad. Wij vroegen om een mooie plaats bij het raam, zodat we San Francisco op zijn mooist konden bewonderen. In Amerika zeggen ze altijd fantastic ook al kijk je tegen de muur of krijg je de slechtste kamer. Achter het raam met kippengaas gekeken op een deel van San Francisco wat toch minder was. Dus om mooie foto's te krijgen ben ik maar op zoek naar de zogenaamde Restroom. Hielden me aan en stuurden mij naar een verdieping lager waar je 4 muren zag. Met een scheef oog zag ik het andere erg chique restaurant gedeelte met een viewpoint op de wolkenkrabbers met de Transamerica. Met een nette Chineese buiging en 日安 (nihou) zeggend ben ik door gelopen en heb mooie foto's gemaakt. Het eten was niet zo goed als in Modesto, maar ja de plek was geweldig. Teruglopend naar het hotel hebben we maar een paar fleece vesten gekocht in Chinatown, het koelt namelijk snel af. Vergeet niet te dingen hoor!

Alles in San Francisco is erg mooi en heuvelig. De terugweg naar het hotel was dus in het donker, overdag zijn er veel zwervers en daklozen en psychisch gestoorden op straat , maar s 'nacht zijn de aantallen niet meer te tellen, hierbij kwamen ook nog eens hoeren, drughandelaren en verslaafden bij. Erg happy wordt je hier niet van. Spuiten, slikken, drinken ,schreeuwen en stelen, raampjes intikken van auto's en wat nog niet meer, alles onder onze ogen. Gelukkig veilig in hotel aangekomen. Morgen meer over S.F. gr. M&A

1. Rita Ruitenberg:
    21 september 2013
    Wat een mooie verhalen, en wat beleven en zien jullie veel, kun je straks een mooi boek van maken. Een hele andere wereld, maar Oudleusen is ook mooi, haha, fijne dag.